Övernattning i Skuleskogen

Ja torsdag till fredag blev det övernattning i Skuleslogen. Maria.G och jag har pratat om att det skulle vara skoj att övernatta i en stuga i skogen någon gång och nu blev det förverkligat :)  Vi bestämde en dag som vädret skulle vara ok på och enligt väderleken så skulle det vara uppehåll på torsdag och fint på fredag. Så jag fixade käket och Maria fixade så vi kunde ta deras bil, ja också blev det så klart en och annan till grej i ryggsäcken (sovsäck, vatten, hundmat, kastrull, extra kläder osv.) så när ryggsäcken äntligen var färdigpackad så vägde den nog uppåt 15 kg.

Vid 12-tiden på torsdagen kom Maria och Cash och hämtade upp oss, sedan bar det iväg mot skuleskogens norra entré.

Skuleskogens karta, den röda pricken längst upp var vår startplats. Och övernattningen skulle ske på ön uti i vattnet på kartan.

Hit skulle vi...stugan som är överkryssad och märkt att den inte är fördigställd än....för nu var den det :D

Så ryggsäcken åkte på ryggen och stövlarna på fötterna och dragbältet runt midjan så jag kunde ha Ilska kopplad och samtidigt få ha armarna fria.

När vi började att gå så kom det lite småskvitter men det slutade ganska snabbt som tur var. Första stoppet blev vid tärnettboden. Den stugan som är mäskt på kartan innan man tar sig ut till ön, den låg ganska öppet och nära vattnet så hundarna fick svalka av sig lite. Efter detta lilla stopp så var det raka vägen till vår övernattningsstuga som förhoppningsvis skulle vara ledig för oss. Och som tur så var den det :)  men ingen ved fanns det huggen där och lata som vi var så visse vi att det fanns färdighuggen ved i stugan som låg innan ön, så varför inte gå dit och hämta lite?? Vi lämnade packningen och lät hundarna springa fritt då det var en ö och skulle det komma någon så skulle vi förmodligen hinna upptäcka dem i tid och ta fast Ilska och Cash då.

Så vi packade påsarna och hinkarna vi tagit med oss fulla med ved och gick ut ur stugan och stängde dörren...men då hör vi hur hundarna börjar tok-skälla, så vi vänder oss om och där står det en man med ryggsäck och karta i handen och stirrar på oss. Shit shit shit!!! Gissa om vi blev rädda...ja...både för främligen och för att hundarna, ja ialla fall Ilska är påväg att gå till anfall mot honom. Som tur var så kommer hon tillslut när jag ropar på henne. Svårt att vara arg på henne då helt enkelt bara gjorde rätt i att försvara oss mot främligar. Mannen säger ingenting, står bara och glor på oss och hundarna, ja det var en riktig märklig prick! Efter en bra stund så säger han.....have you seen two people?.....och vi svarar så klart NO!......han blir tyst igen och står bara och kollan sig runt, han flyttar inte på sig eller går undan så att hundarna ska bli lugna...nej de skäller för fullt hela tiden.....så igen så frågar han.....were am I?
Vi svarar bara att han är vid Tärnetthomarna....
Ok is the island over there?
......Yes svara vi...sedan går mannen.
Men Shit! tänker vi, han ska ju ut till stugen där vi har våra grejer, faannn....så vi lägger benen på ryggen och genar genom skogen för att komma före mannen ut till ön...och inga koppel har vi på hundarna så det blir till att kuta och locka med dem så de går till attack mot honom igen! Som tur är så hinner vi före mannen och springer in i stugan så att han ska förstå att den tyvärr är upptagen för natten. Men han har ett jätte konstigt beteende han går runt stugan och kollar och kikar och Cash och Ilska är stortokiga inne i stugan...tillslut så går han, men mot den 3:e stugan som ligger ute på den 2:a ön. Puh! Skönt att han äntligen går, så hundarna blir tysta. Enda kruxet är bara att vi måste ut och hämta vatten...i en bäck som låg bortanför tärnettstugan...alltså en bit bort...vågade vi lämna sakerna i stugan och hämta vatten....hmmm...vi sitter kvar en stund för säkerhet ifall han skulle komma tillbaka, men det gör han inte så vi bestämmer oss för att ta våra dunkar och gå iväg.

Men både vatten och ved i stugan är det dags att göra upp eld och sedan försöka få lite middag i magen...men eld var svårare att få upp än vi trott i denna kamin....men tillslut så!

Skönt att ligga och värma sig tycker Ilska ;)

Så var middagen värmd och hundarna får även de lite mat i magen. Middagens tallrikar betod utav pappers-servetter...ja det blev tortillabröd med tacoröra...mums med något varmt i magen, men efter allt gående och all adrenalin som pumpat i kroppen är det svårt att bli mätt, vi äter och äter och äter.

När middagen är överstökad så blir vi återigen överraskade av att det står 2 män utanför stugan och återigen så blir Ilska och Cash stortokiga...men det visar sig att de letar efter mannen som varit och strosat runt våran stuga, så vi säger bara att han fortsatte bort mot 2:a ön och sedan går de, som tur är.

Så då blir det dags för diskning i havet och sedan lite vedhuggning, då vi inser att veden kanske inte kommer att räcka hela natten, så det är bättre att ta det säkra före det osäkra och gå ut och hugga.

Jag sågar lämpliga bitar av stockarna och Maria klyver dem med yxan...riktigt bra teamwork här ;)

Ja när man ej har riktigt belysning inomhus så blir det snabbt mörkt, men inte hindrar det oss för att ta oss en kvällspromis. Vi kände att vi var tvungen att kolla upp de 2 närmaste stugorna och se om vi hade fått några grannar. Så ut i mörkret med varsinn pannlampa, men de släcktes ganska snabbt då man såg stigen bättre utan upplysning. Som tur var så hade vi inga grannar båda stugorna var tomma och det kändes ganska skönt att veta detta till natten. Efter denna kvällspromis satt vi och surrade en stund och sedan kröp vi ner i våra sovsäckar. Det var en våningssäng vi sov i och jag sov uppe och Maria nere. Så hon fick 2 st. hundar i sin säng under natten, de tyckte det var mysigt att få ligga där med henne ;)

Sista eldningen för natten...och gissa om det blev varmt, tror det blev uppåt 30 grader och vi som trodde att vi skulle få fysa den natten. Det blev helt tvärtom, utan sockar och utan sovsäck :)

Ilska hittat sin plats nere i Marias fothus.

medans Cash sov uppe vid Marias huvud...han tyckte nog det blev väldigt ljust när jag knäppte med blixt mitt i mörkret...

Ja så här såg vår sovplats ut....riktigt mysik och fräsh stuga var det!

Så 7 skuttade jag ner och satte igång elden så att vi skulle kunna koka oss lite morgongröt, sedan var det ut och pilla Ilska och mig själv för den delen!

Med varm och god havregrynsgröt i magen blev allt lite lättare. Dags att packa ihop och städa stugan, innan det var dags för oss att promenera in i skogen igen!

Här är stugan från utsidan :D  vi vaknade med sol på morgonen, kändes riktigt skönt nu när vi skulle ut i skogen och vandra!

morgon bus för hundarna blev det oxå, jobbigt att sova i en jätte varm stuga!

Så när stugan och packningen var gjord gav vi oss bort från ön och iväg in i urskogen igen! När vi gått en bit så kommer vi på att vi glömt att ta med oss lite ved som vi skulle tillaga vår lunch på....åhhhh....men vi ides inte gå tillbaka utan chansade på att det skulle finnas lite ved uppe vid stugan vid skrevan. Så vi vandrade vidare!

Och tillslut kom vi fram till Näskebodarna om med se där inne fanns det lite torr ved....perfekt den packar vi med oss! Det blev en lite paus eftersom att veden var tvungen att klyvas, så Ilska och Cash passade på att springa ner till havet och svalka sig en stund. När veden var nerpackad var det dags att vandra in i skogen igen!
Så vi gick och gick och gick och gick....uppför och uppför och uppför

men jisses viken utsikt det blev :)

Äntligen gick det nerför och vi såg sjön där vår lunchpaus skulle vara....

Ja precis lagom till lunchtid var vi framme och hade gjort upp elden. Här blev det lunch för alla 4...mumsigt var det. Tror att alla fick en riktigt energi kick av att få lite mat i magen efter allt berg vi hade bestigit!

Ja sedan var det slut på det roliga, det var dags att bege sig mot bilen igen mot den norra sidan, mot Näske!

men Ilska tyckte att vi sölade så....

tillslut fick vi alla upp farten :)

Vi stötte på så mycket vacker natur och man blir så uppslukad av den att man glömmer att ta fram kameran och knäppa lite kort, men när detta vattenfall överrumplade oss då kom jag på att ta en liten bild

det är så svårt att förstå hur vackert detta vattenfall var när man ser det på denna bild, men man var riktigt sugen på att gå ner och ställa sig under det....om temperaturen bara varit lite varmare i luften ;)

Nöjda och ganska trötta och slitna kom vi äntligen hem på fredag eftermiddag och gissa om det var skönt att hoppa in i duschen och sedan få lägga sig i soffan och bara koppla av. Denna kväll slutade tidigt i säng, tror det blev en 12 tim. nattsömn, men den var välbehövd. Oxå fick man sig en liten släng utan en förkylning på morgonen efter...tur att det var helg så man kunde ligga och slöa HELA dagen.

Tror att även Ilska tyckte att det var skönt att få komma hem och lägga sig i en mjuk och skön soffa...

för hon burrade ihop sig längst uppe på toppen av en hög av filtar och kuddar....myyys!!

Ja det var en härlig och lärorik övernattningstripp vi fick vara med om, snacka om att man uppskattar en lysknap, el, värme och kranvatten efter detta. Sådant som man annars bara tar förgivet att det ska finnas där!!! Hm....tro vad vårt nästa ävertyr ska bli :P