Rutberget

Ja förra söndagen när jag var på yogan så fick jag inspiration att ta mig upp till Rutbergen, då en kvinna som går i samma yogaklass hade varit där och plockat tranbär. Ja ni såg rätt tranbär! Inte visste jag att man kund plocka tranbär i lilla Ö-vik, men varför jag mest ville ta mig dit var för att hitta ett nytt ställe att gå på...blir lite less på samma och samma.

Så vi packade in oss i bilen tidigt på lördagmorgonen och letade oss dit...så klart så tog jag nog den mest krångliga vägen som fanns. Åkte till hundtorpet och parkerade, sedan letade vi upp en stig som skulle ta oss mot Rutberget.


och ganska snart så var vi framme vid "hotellet" som det kallas :P  har aldrig varit här på barmarkstid, har bara åkt skidor hit när jag var mindre. Och nog trodde jag att det skulle (som på de flesta plaster där de kör upp ett skidspår) finnas något typ av elljusspår....men tji fick jag, det var bara en liten stig hela vägen runt och blött så in i tusan var det.

Efter hotellet var det dags att gå till Tomten...

Ja det stod så!!


Men det var ingen hemma :P


på vägen dit försökte jag spanan ner i marken om jag kunde se några tranbär, men det var inte lätt att samtidigt försöka gå med Ilska i koppel och samtidigt gå med huvudet ner mot marken. (Ville ha Ilska kopplad då det påvägen hit stått att det pågick älgjakt) Tillslut så upptäckte jag väl 6 st. tranbär, som var stenfrusna (med tanke på att herr frost lagt sig på backen under natten). Men goda bär är det verkligen inte, sura och beska :P  Men kul att få se dem växa ute i naturen!

När Tomten var avklarad gick vi tillbaka till hotellet för att vika av åt nästa håll, mot Ruttjärn..

Ett litet vindskydd som låg presis bredvid en liten tjärn...


här tog vi det lugn och bara njöt av det vackra vädret...


sedan tog Ilska sig ett dopp...SKÖNT! Nästan så man själv ville hoppa i...vattnet låg aldeles stilla och solen glittrade på vattnet!

Ja det belv en LÅNG morgon promenad idag, så lång att vi glömde frukosten men kom lagom hem till lunchen. Nu är vi nog båda ganska möra ikroppen och det blir nog att lata sig på soffan en lång stund!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Stammis?

E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0