Ciao Ciao Italia

Ja då landade vi i Rom på torsdag kväll och tog oss in till City Rom med tåg och sedan taxi fram till hotellet! När vi var framme så trodde jag att Jörgen skämtade...skulle vi bo där!!!
Fick inga bra bilder på hotellets insida, men snodde med mig en katalog där man precis kunde se hur det såg ut. Så ni som känner oss kan få titta närmare på vart vi bodde ;)  Allt jag kan säga att det var en klass som inte jag var van :P  Krusiduller och guld överallt och där kom jag i mina crocker jeans, din sko skor och H&M tröja....

Här är ialla faall där vi skulle sova...kunde ju tro att man tillhörde kungasläckten ;)  och rummet var ju nästan större än vår lägenhet hemma i Ö-vik!

Ja ialla fall, när vi lämnat väskorna, tagit av oss ytterkläderna så ville Jörgen att vi skulle gå upp till baren, som skulle ligga uppe på terassen. Men jisses när vi öppnade dörren, jag trodde allvarligt att jag befann mig i en hollywood film. Lika så här var det krusiduller och guldmålat överallt, siden tyger på stolarna och buttlers som gick omkring överallt. Vi traskade ut på balkongen (terassen) för att kika på utsikten och därifrån kunde man se Vatikanen ;)  men det var alldeles för kallt för att jag skulle vilja sitta där ute och ta mig ett glas vin, så vi gick in i värmen igen. Jörgen tog sin öl och jag beställde ett glas vin, men här beställde man inte bara ett glas vin utan man var ju tvungen att välja på 3 sorters viner. Och när de väl kom in med vinet så skulle man ju provsmaka...mmm kom det från min mun, för hur van vinkännare är jag då :P så då hälde buttlern upp i ett glas åt mig och kom sedan in med 3 olika sorters nötter och små canapéer på ett fat. Men så klart var det skinka, korv eller annat kött som jag inte äter på :(

Jörgen smygtog några bilder...vet inte om ni ser att det sitter en man och sjunger långt bak på bilden.

Nej här kände jag mig väldigt obekväm bland alla kostym snubbar och fina damer. Ni vill inte ens veta vad jag hade på mig ;)  Efter att våra glas var tomma så var det en malin som gärna ville gå därifrån! Tur att jag har en snäll pojkvän som är förstående. Så då blev det natti natti, för dagen efter skulle det besökas sevärdheter!

Ja morgonen efter var det till att utforska Roms historia och vi hade i sikte att besöka Vatikanen och Colosseum.

Men vårt hotell låg rätt så nära "spanska trappan" så varför inte ta en bild på den :)


Sedan blev det ett besök hos påven och Vatikanen...mäktigt var det..svårt att beskriva hur stort det egentligen är här!

När vi väl var där så kunde vi ju inte låta bli att gå och kika hur det såg ut där inne...men kön var ingen lek...

men som tur var gick det riktigt fort att komma fram :)


utsikten från ingången!

Väl inne så hamnade vi i en kö som skulle leda upp till kupolen...den högsta delen av Vatikanen, så vi stannade kvar och gav oss iväg upp!

STORT mäktigt och vackert! ja...båda två ;) (Vatikanen och Jörgen)


Ruskigt högt upp var vi och här uppe såg man verkligen hur enormt stor denna kyrka är!


Gången som gick runt kupolen.


Så otroligt vackra målningar det var här uppe i taket...och där står jag och ser helt vettskrämd ut!


Kupolen nerifrån och upp...

Ja då hade vi besökt Vatikanen oxå, men någon påve stötte vi inte på. Men dock några ersättare som höll i en gudstjänst ;)

Då var det dags att tarska vidare på Roms gator...

..så stötte vi på en till stor sevärdhet, vet dock inte namnet på denna byggnad. Nu började det kurra i magen så vi gick då och letade efter en restaurang att äta lite lunch på.


Jörgen tog kyckling och potatis....boooring!


medans jag tog Italian pasta...mumma vad gott det var och de dukade upp hela bordet med grönsaker. Ett riktigt bra 1:a intryck av Italiens mat.

Efter maten var det till att söka upp Colosseum...

så stötte vi på en till sevärdehet, som jag dock helle rinte vet namnet på :(

Och plötsligt så titta den bara fram....Colosseum

Helt ofattbart att alla dessa stor byggnader finns i en och samma stad...nu förstår man hur stort och mäktigt Romarriket måste ha varit. Att man lyckade bygga dessa fantastiska byggnader för över 2000 år sedan...tänk om vi kunde göra det nu oxå :)


Väl inne blåste det som tusan...men lika så här var det lite svårt att förstå att människor levt här!


och att i dessa gångar sprungit slavar/gladiatorer, det var lite otäckt att ens tänka tanken på hur dessa människor måste ha mått!


Utanför kunde man få åka häst och vagn :) men det skippade vi.

Gick upp till en souvenirbutik de hade i Colosseum istället och där förälskade jag mig i en bok...

om Colosseum, i den kunde man se hur det sett ut tidigare och hur det nu såg ut. Häftigt att få se bilder från hur ursprungs skicket var. Vissa enorma skillander och vissa saker som bilit välbevarade. Men som utur hade de inte denna bok på engelska...men så påvägen ut från Colosseum står en man och säljer böcker och tror ni inte att min bok fanns där å på engelska, så det blev upp med plånboken och betala :)

Efter Colosseum blev det en snabb fika och sedan tillbaka till hotellet. Då kom Jörgen med ett förlslag: att vi skulle gå på spa. Så badkläderna packades ner, men först var det till att få lite mat i magen och därefter till spaet :) Sedan var det natti natti för att vila upp sig inför nästa dag i Italien...

...mer om detta imorgon...

Kommentarer
Postat av: Berit

Ser riktigt intressant ut Blir nog kanske en resa dit nån gång

2011-03-02 @ 21:41:11
Postat av: Marre

WOW så häftigt att få se alla bilder! Ser HELT fantastiskt ut!!! Nu vill jag ÄNNU mera till Italien! =)

2011-03-05 @ 09:56:59
URL: http://drifwa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Stammis?

E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0