Hamra - Funäsdalen

Ja nu kommer lite fjällsbilder :) .........

Hundarna in i bilen och slädarna på taket....nu ger vi oss av :D


När vi var framme var vi ganska trötta så det blev käk och sedan bädda sägen för att krypa till kojs! Hade en riktig mys hund med mig, Ilska ville sova i sängen med mig nästan varje dag ;)


Dagen efter fick vi en riktig kanon dag...solen lysten, himlen blå och vi fick ut och köra drag :) Det var jag och Kajsa på släden och Marre och Eliyah på sparken efter med rödtottarna!


mat paus...grillad kycklingkorv, alkoholfri öl...


och torkat renkött för brudarna


Själv nöjde jag mig med ölen :)

Dagen efter blev det skidor så att alla skulle kunna hänga med ut...

och för vissa gick det ganska bra!


medans det för andra gick mindre bra :P


Själv är jag van att blå dragen fram både gul och lå av Ilska så denna dag tog vi täten :)

Dagen efter det, var det dags för drag igen och denna dag var det Marre, Therese och jag som drag iväg. Kajsa hade lite pluggning att göra så hon valde att stanna hemma.

rödingarna arbetar så otroligt fint tillsammans och så klart var det Marre som hade dem framför sig och Eliyah.


Först åkte jag på släden med Pajas och Ilska


och efter kom Marre och Therese


Även denna dag blev det ett stopp för lite lunch...kalkonbullar med makaroner :)


Som de drar oss fram...


i ur och skur!!!

Då är man välförtjänt av lite vila...

som denna dag blev i min säng...bästisarna Ilska och Drifwa.

Dagen efter det så blev det vila för hundarna och vi drog in till Funäs för att äta lite lunch på Loftet. En souvas var givet för Marre här i fjällen...det är en varm toast med renkött på. Själv tog jag en med lax och pepparrotskräm!

Och njöt det gjorde hon!!!

Men när vi kom tillbaka till stugan hade Kajsa och jag lite spring i benen och bestämde oss därför att ge oss ut på skidor...

Kajsa redo i skidspåret. Bakom henne i den röda cirkeln är stugan som vi bodde i :)


men så klart åkte vi inte utan hundar...jag med Ilska så klart och Kajsa tog Pajas.


-Är du med matte??


Bra då fortsätter vi :)


Så fantastiskt det var att åka längdskidor, naturen var helt oslagbar. Vi hade kunnat åkt flera mil...om det inte vore för att middagen snart skulle stå på bordet och jag hade ansvaret för den :(  Men några kilometer avklarade vi allt!

Sista dagen :(

Ja sista dagen var det dags för lite slädkörning igen...hej vad det går undan i fjällen. Vi var en riktig turistattraktion i Hamra, för turister stannade för att knäppa kort och många stannade till bara för att få titta på oss :D 


Underbara hundar...fy vad vi hade roligt!!!


till unch blev det Mallans hemlagade grönsakssoppa, skönt med något varmt  i denna blåst!


ljust ljust...och så klart lyckades man ta ett kort när man sitter och kisar som mest :P


Det blev många stopp under denna tur för både hundarna och vi började känna oss trötta efter denna vecka i fjällen.

Vilse????

Nej då vi ville bara försöka lokalisera oss på kartan vart vi befann oss. Vi köpte denna karta i början av veckan för att lättare kunna ha koll på vart alla skoterspår gick. För det är hemskt lätt att bara köra och sedan inte riktigt veta vartifrån man kom. Men upp på ett fjäll lyckades vi inte ta oss, för alla spår dig var så otroligt branta och det kändes inte aktuellt att köra helt slut på hundarna. Hellre kunna köra litevarje dag än köra totalt slut på dem 1 dag!! En HELT underbar vecka blev det och en massa dragturer hann vi med, nu känns det som ett litet bakslag att komma hem och inte kunna köra någe mera drag :(  Men denna resa kan man lätt drömma sig tillbaka till och leva på ett tag :D



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Stammis?

E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0