Himlarns vilken svamp det finns

Ja i veckan var Ilska och jag ute och hälsade på Maria och Cash ute i Fjällåkern...vi skulle som vanligt ut på en skogspromenad. Och jag ville så gärna gå och se naturreservatet som de har en bit ovanför sig i skogen (ja en så där 2-3 tim. bort) Så Ilska och jag packade bilen och drog iväg till Fjällåkern och plockade upp Maria och Cash, sedan tog vi bilen in i skogen en bit, för att slippa gå så in i nordens långt.


Eftersom att vi alltid hittat svamp när vi varit ute på våra bravade så hängde jag för säkerhetsskull fast en hink på ryggsäcken...ja vi gick och gick och fick se många bodar på vägen, efter 1/2 vägen så stannade vi, si så där efter 1,5-2 tim. Gott var det att få lite mat i magen, då klockan hade hunnit bli lunchtid. Sedan bar det iväg igen mot BJästabodarna och natureservatet.

Och efter vägen så hittade vi så klart massor av svamp, min 5 l. hink fyllde vi snabbt, så när vi kom fram till nästa bod, lånade jag mig en större hink som fanns där (en 10 l.). Nu hade även regnet hunnit i fatt oss, men vad fasen har vi ändå makat oss ut så ska här ses det som tänkt ses ;)  Så det var bara att traska vidare i spöregnet och mera svamp hittade vi...inga bilder blev det eftersom att när vi väl kom fram till reservatet så öste regnet ner. Båda hade regnjackor och stövlar på fötterna, byxorna våra blev helt genomsura av allt regn och vattnet hamnade tillslut nere vid fötterna i stövlarna, så dessa hjälpte oss inte längre att bli torr.

Väl tillbaka vid bilen en så där 4-5 tim. senare, så hade vi fyllt 10 l. hinken med gula kantareller och några få trattisar och våra kläder var helt genomdränkta, ja vi blev blöt ända in till trosorna :P  Om någon sett oss så måste de trott att vi hoppat i en sjö, så blöta var vi faktiskt och allt gick att vrida ut när vi kom tillbaka till Maria! Fy för detta regn, men tur att vi tog den dag vi tog, för dagen efter så var det översvämmning på E4 på vägen till Maria.



Imorse tog Ilska och jag bilen ut till mamma och pappa för mamma ville att jag skulle följa henne ut i skogen och kolla om det fanns några trattkantareller där. Så vi tog varsin 2 l. hink och traskade iväg.

Men jisses vilken svamp det fanns, min hink fylldes ganska snabbt och som tur var så hade mamsen packat med sig en ICA-kasse, som vi kunde tömma hinkarna i...så det slutade med att vi var ute i 2 tim. och hittade 8 l. trattkantareller.

Men ni kan tro att jag börjar bli lite lite less på att ta reda på svamp, så mamsen fick ta allt. Men hon var så snäll i sin tur och gav hälften till Thomas (kocken) min svåger. Inte lätt för en 3 barnspappa (Kocken Thomas) att ge sig ut i skogen med alla barnen. Haha! Hellst inte när de ropar att Trollen kommer och tar honom så fort han viker av från stigen :P

Ja hela tiden säger jag åt mig själv att jag inte ska plocka någe mer svamp, men det är inte så lätt att bara gå förbi den när man ser den. Man kan ju alltid ge bort den till någon annan svampälskare ;)  Ja jag kan säga att jag aldrig plockat så mycket svamp i hela mitt liv, nej inte ens med farmors hjälp...det har nog blivit en 30 l. Kanske är dags att ta och konkurera ut thailändarna på torgen...hehe!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Stammis?

E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0