Dag 2 i Rom

Ja då var det dag 2 i Rom och idag var det shopping, fika, god mat och en matmarknad som stod på schemat!

och för att komma ner till stan var vi alltid tvungen att gå nerför "den spanska trappan" och idag lördag var det betydligt mer folk på stan även fast det var tidigt på morgonen!


så var vi framme på huvudgatan i Rom, inte så ångt ifrån "spanska trappan" så vi traskade iväg bortöver. Ganska snart hittade Jörgen en butik som sålde skinnjackor, så vi gick in. Och efter många provningar och irriterade butiksbiträden så kom han ut med en ny skinnjacka i påsen :)  Nu var det dags för fika och kaffe...

En stor cannoli och vatten för mig och en kaffe, juice, och två kakor för jörgen. MUmma var det, cannolin var väl över 1 dm lång och fylld med sötad ricottaost och torkad frukt. Alldeles perfekt inte alls söt så jag hade lätt kunnat trycka i mig en till ;)  måste vara det bästa med Italiensta bakverk att de inte är speciellt söta, man blir inte så där illamående som man kan bli av svenska söta bakverk. När fikat var slut fortsatte vi längs med gågatan och efter en stund kunde vi inte motså frestelsen av glassen som såldes...så det blev choklad för mig och caramell för Jörgen, och tänka sig till och med glassen var godare i Italien ;)  När glassen var uppäten började vi att bege oss mot marknaden och med Jörgens skickliga kartläsning var vi strax där...

woho...någon som fick komma dit hon trivdes som fisken i vattnet :)


massor av PASTA oljor och pesto!!


Vin vin vin och åter vin!

Blev ju hungrig av att se alla godsaker så vi slog oss ner må en mysig restaurang alldeles brevid marknaden.

Där blev det så klart PASTA!!!

Efter att maten hade landat i magen var det dags att shoppa loss här på marknaden ...

det blev kryddor, nötter och vin


frukt


en tröja till mig, en till Jimmy och en till Emma. Det var allt, hade kunnat shoppa mer men det började bli tungt att bära på, så vi besämde oss för att dra vidare. Det skulle finnas en sevärdehet i närheten så vi tänkte att vi lika gärna kunde ta denna omväg på hemvägen till hotellet.


ja en till stor byggnad med en fontän :)


på detta torg stod det konstnärer överallt och fy tusan vilka fina målningar de gjort. Funderade på att köpa en men jag tyckte att bilderna var antingen för småa eller så var de gigantiska :(

Efter Rom´s gator åkte det omkring små söta bussar..

och jag lyckades tillslut få en bra bild på en utav dem!

När vi var påväg tillbaka till hotellet, så blev det utryckning i spanka trappan, kom ambulansmän och poliser.

Lite lustiga poliser...de två gubbarna i beige är poliserna, lite svårt att gissa :)


dessa vagnar stod lite här och var i Rom...reda för "das turistas" att köpa godis och dricka.

Skönt var det att landa på sängen ett tag och vila sina trötta ben, så det blev lite nötter på sängen och en snabb vila för Jörgen. Sedan bar det iväg ner till stan igen!


lite mer folk nere vis spanska trappan en lördag kväll. Det blev en liten sväng på stan och lite choklad inköpt, men inget slår den schweziska chokladen det vill jag lova!

Nu hade det blivit middags tid, så det var till att leta upp en restaurang.

Där det blev pizza för Jörgen. Jag vet att det inte ser mycket ut för världen, men jisses så god denna pizza var!


För mig blev det pasta och tomatsåsen var himelsk...mmm...det nallas till och med av den ;)

Efter maten så var vi båda ganska nöjda, så vi började ge oss tillbaka till hotellet och påvägen dit försöka hitta någon frukost till imorgon bitti och vår hemresa. Efter mycket letande så hittade vi tillslut ett litet café som sålde yoghurt, så då kunde vi traska tillbaka til hotellet.

Och påvägen dit lyckades jag få syn på en ninja som pallade mandariner...

Tur att jag hade kameran framme ;)

Väl tillbaka på hotellrummet blev det fruktstund

men det var de suraste mandariner jag ätit i hela mitt liv, men de doftade gudomligt ;)

Så det blev frukt och nötter stund och en till på Svensk maffia via nätet, sedan var det natti natti

Morgonen efter var det ARRIVEDERCI Italia :( 

Ja detta var mitt livs bästa semester någonsin, aldrig har jag någonsin hunnit med att se så mycket på så kort tid! Men det är ju klart att sällskapet gjorde hela resan mycket bättre oxå ;) Men Italien var min största höjdpunkt på denna resa, det kändes som om jag kom hem. Och för er som tror på ett tidigare liv...så är jag ganska säker på att jag levde mitt tidigare liv i Italien :P 

Måste få ge ett stort tack till mina underbara föräldrar som gjorde denna lite impulsiva resa möjlig för mig!

Kommentarer
Postat av: Elin

Ni ser ut att haft en fantastisk resa=) Hoppas vi kan ses snart! kram

2011-03-04 @ 10:07:16
Postat av: Marre

Hej!



Vilka fina bilder, märks verkligen att ni hade det underbart!!! =)



KRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAM!

2011-03-05 @ 09:38:41
URL: http://drifwa.blogg.se/
Postat av: Marias mamma Carin

Jag har tittat på allt, måste säja att du skulle kunna arbeta som fotograf. Så många vackra bilder

med rolig o fin text.

Kram Carin

2011-03-05 @ 11:59:32
Postat av: Mallan

Elin: Ja vi har haft det helt kanoners, klart vi ska ses nån dag =)

Marre: Haha! Tack...ja nu hoppas jag att även du ska få besöka detta land ;)

Carin: Men vad söt du är tack tack! Men kan ju inte ta åt mig ära för allt, Jörgen har ju faktiskt tagit några bilder han oxå! Kul att du är inne och kikar ibland, för din dotter är ju titt som tätt med på min blogg =) KRAMAR till er ALLA

2011-03-05 @ 14:40:10
URL: http://ilskas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Stammis?

E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0