Vem är jag??

Enligt vedanta (gamla heliga indiska skrifter)finns bara 5 orsaker till att människor lider:

1: är att vi inte vet vilka vi är

2:a, vi identifierar oss med vårt ego eller vår självbild.

3:e vi klamrar oss fast vid det som är obeständigt och overkligt

4:e vi ryggar tillbaka i rädsla för det som är obeständigt och overkligt.

5:e vår rädsla för döden

Vedanta hävdar oxå att alla dessa 5 orsaker till lidande finns inneslutna i den 1:a orsaken (att vi inte vet vilka vi är). Om vi kan besvara den frågan, så kan vi hitta svaret på alla andra frågor som hör till sammanhanget så som: Varifrån kommer jag? Vad är meningen med mitt liv? Vart kommer jag när jag dör?

Om någon frågar dig: - Vem är du?
Skulle du nog svara "Jag heter så och så. Jag är svensk eller jag är Vd för det här företaget. Alla dessa svar hänvisar till din självbild eller till ett objekt utanför dig själv: ett namn, en plats, en omständighet. det här är att identifiera sig med sin självbild. Man kan även identifiera sig med sin kropp och säga: - det här är min kropp, den här säcken är full av kött och ben är jag. Men då blir nästa fråga. Vad är kroppen och varför kallar du den för din?



Kroppen som du så kallar din är i realiteten universums råmaterial (återanvända former av jord, vatten och luft). Men samma sak kan sägas om trädet utanför ditt fönster. Varför kallar du kroppen din men inte stjärnorna, månen och trädet utanför ditt fönster?
Naturligtvis för att kroppen förefaller dig närmare!

Samma sak är det när vi säger att månen är nära och solen långt bort, men det enbart från våra speciella positioner. I realiteten finns inget uppe eller nere, inget nord eller syd, öst eller väst, här eller där. Vi borde kanske inte helt lite på våra sinnen. Mina ögon säger mig att jorden är platt, men det tror ingen på nyförtiden. Mina sinnesintryck säger mig att marken som jag står på är orörlig, men vetenskapen har lärt mig att jorden snurrar kring sin axel och rusar genom yttre rymden med en hastighet av 100-tals km/tim. Även tror jag att föremålen runtomring mig är fasta, men inte heller det är sant. Eftersom vi vet att föremål består utav atomer som i sin tur består av partiklar som virvlar runt ofantliga tomrum.

Universum är i själva verket en kaotisk energisoppa och denna soppa insuper vi genom våra 5 sinnen som vi sedan omvandlar till den fysiska verkligheten i vårt medvetande. Genom denna tolkning av energisoppan strukturerar vi vår verklighet och skapar allt vi uppfattar. Oftast helt omedvetet. Så kanske är du inte den bild du identifierar dig med och kanske är du inte din kropp.

Om du inte kan hävda att du har din exklusiva identitet i de ting du uppfattar som dina, inte din kropp och inte ens dina tankar och känslor, vad kan du då kalla ditt? och vem är du då egentligen?


Kommentarer
Postat av: Maria H

Jaa tack!:) Japp lite förnyelse förnöjer!:)

Nja eller vi börjar en ny kurs på torsdag! Drygt men!

Hur går det för er då?

Vad sägs om en promenad någon dag?

2010-03-23 @ 20:33:37
URL: http://hellstrommaja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Stammis?

E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0