Förakt

Jag håller på att läsa en fantastisk bok skriven av Kay Pollak som handlar om att välja lycka, en bok om sunt förnuft egentligen, men som ingen nog egentligen tänker på förrän man läst boken.

Ett kapitel handlar om förakt...

Vad är egentligen förakt?
När jag är ironisk, arrogant eller hånfull mot en annan människa. När jag är nedlåtande mot någon t.ex. för att den klätt sig på ett visst sätt eller ser ut på ett visst sätt. När jag uttalar mig nedsättande om en annan människa t.ex. för att den har vissa åsikter, en viss religion ellr hudfärg.. Allt detta är förakt. Även mina negativa tankar om någon t.ex. när han har gjort eller sagt något jag inte gillar, är förakt.

Handlar min förakt verkligen om den jag föraktar?

Tänk om det skulle vara möjligt att förstå sitt förakt och därigen bli av med det!?

I mötet med en annan människa kan något väckas inom mig som jag inte vill kännas vid, eller förstår hos mig själv. Det kan vara otillåtna känslor, rädsla, skuld, avund, egna begränsningar...ja en lång rad obehags känslor.

Det obehag jag känner vill jag bli av med och det skapar en önskan att stöta bort den som väckt mina obehagskänslor. Lösningen kan då bli förakt. Jag tror att jag blir av med rädslan och obehaget genom att bemåla den andre med förakt och föraktfulla tankar och ord. Jag använder mitt förakt för att stöta bort den andre och därigenom försöka ta bort det som gör ont i mig själv.

Allt förakt är en projektion.

Syftet är att dölja en rädsla jag själv känner.

Istället för att erkänna för mig själv att jag känner obehag väljer jag att förakta det som påminner mig om mina obehagliga känslor. Jag går utåt istället för inåt.

Allt förakt av en annan månniska är ett sätt att hantera en rädsla jag själv har.

Jag föraktar aldrig någon av de skäl jag tror!

Mitt förakt av en annan människa är helt enkelt ett försök att lindra en egen smärta.

Ja, vi kan nog alla känna igen oss i hans beskrivning att vi många gånger dömmer någon innan man ens försökt lära känna personen. Så istället för att dömma ut någon kanske du ska försöka förstå VARFÖR du har dessa förutfattade meningarna om just denne personen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Stammis?

E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0