Att förstå sig på sin kropp

När man inte mår bra kan det vara svårt att veta var man ska börja för att få ordning på kropp och själ.
Ibland är det svårt att tydligt se vad det är som gör att jag mår som jag gör. För mig har Ayurveda blivit en vetenskap som ger mig "referenspunkter" i att konkretisera obalanserna jag upplever. Att helt enkelt ta reda på vad jag bör äta, dricka och göra fysiskt för att få ett mer balanserat inre och yttre liv.

Ayurveda är ett enormt bra verktyg för att lära sig mer om hur man själv fungerar, både kroppsligt och själsligt.

Att lära sig förstå hur ens kropp och själ hänger ihop
Kropp och själ hänger faktiskt ihop. Hur vi mår i kroppen påverkar hur vi mår i själen och tvärtom.
För de allra flesta är det en självklarhet, men många av oss glömmer bort att lyssna på insidan av kroppen?
Alla som gått in i, eller varit i närheten av att gå in i väggen har förmodligen kommit fram till att det är dags att lyssna till sitt inre för att må bra. Men i vårt ytliga samhälle kan det ibland kännas svårt att veta hur man ska göra för att börja lyssna till själen. Då kan Ayurveda vara ett ovärderligt redskap för att lära sig förstå vad som konkret kan göra för att koppla in själen (sin intuition eller jaget är det jag menar).

Genom att lära sig förstå hur man påverkas av viss mat, väder, miljö, känslor, fysisk aktivitet, relationer osv. kan man lättare förebygga att större obalanser drabbar just dig. Ayurveda är främst ett system där man förebygger obalanser innan dessa obalanser övergår i sjukdom.

Ta reda på varifrån obalansen kommer - behandla inte bara symptomen

I väst har vi en fantastisk kunskap inom vår sjukvård, vi har tekniken och kunskapen att bota mängder av sjukdomar och vi vet mer och mer om den fysiska människroppen för varje dag som går. Men vi behandlar fortfarande bara dess symptom, d.v.s vi tar inte reda på varifrån och varför sjukdomen har uppstått. Om man t.ex. har sura uppstötningar, skriver doktorn ut några piller som behandlar din magsyra. Men varifrån dessa sura uppstötningar kommer från får man som patient tyvärr inte veta. Det tycker JAG känns väldigt "hokus pokus".

Ayurveda byter inte ut vår sjukvård men är ett fantastiskt komplement. Är man sjuk ska man givetvis gå till doktorn. Men det kan vara en god idé att lära sig mer om hur livet som jag lever, maten som jag äter, känslorna som jag har påverkar mitt allmänna tillstånd och vad jag kan göra för att balansera upp de eventuella obalanserna som jag har.

Ta reda på varifrån obalanse kommer ifrån och behandla inte bara symtomen!
Här i väst har vi en riklig kunskap inom sjukvården, vi har tekniken och kunskapen att bota mängder utav sjukdomar och vi vet mer och mer om den fysiska människokroppen för varje dag som går. Men vi behandlar fortfarande bara dess symptom, alltså vi tar inte reda på varifrån och varför sjukdomen uppstått. T.ex. om man har syra uppstötningar så skriver ens doktor ut tabletter som behandlar din magsyra. Men varifrån dessa uppstötningar och varför just du fått dem, får man som patient aldrig veta.

Ayurveda byter inte ut sjukvården utan är ett fantastiskt komplement och är man sjuk så ska man givetvis gå till doktorn. Men det kan vara en god idé att lära sig mer om hur livet som du lever ser ut och hur maten som du äter påverkar dig. Känslorna som du har påverkar ditt allmänna tillstånd och vad kan du då göra för att balansera upp de eventuella obalanser som du har.

Med hjälp utav lite ayurvedisk kunskap kan du leva ett betydligt bättre liv och undvika många sjukdomar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Stammis?

E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0